Oikea Sisältö

Sisällöntuotanto tuo ajatuksen voimaa tapahtumiin

Kuinka moni markkinointiviestinnästä vastaava tuskaileekaan nykyään takkuilevien sisältöjen kanssa.

Pitäisi koko ajan tehdä ja tuottaa uutta, mutta mitä?

Monilla toimialoilla tuote- ja palvelusisällöt ovat nykyään niin moniuloitteisia, että niissä kompuroi taitavampikin viestinnän ammattilainen. Sisältöjen hallinnasta on tullut todellinen haaste, joka päivittäisessä turbulenssissa jää muiden viestinnän kipupisteiden jalkoihin.

Miksi sisältö jää helposti syrjään, kun priorisoidaan? Sisällöntuotanto on äärettömän tylsä sana. Siitä tulee mieleen massa, paljon faktaa ja yksityiskohtia. Sisällöntuotanto on kiireen keskellä helposti evvk – eli se on kätevämpi heittää sivuun ja unohtaa. Ja valitettavasti näin aivan liian usein käykin markkinointiviestinnän saralla. Syykin on olemassa – sisällöntuotanto kun vaatii kunnollista paneutumista ja ajatusten avaruutta.

Mitä sisältö sitten tarkoittaa? Puhtaimmillaan se on kiteytynyt ajatus. Sisällöntuotanto onkin ajattelua, jalostamista, asioiden paikoittamista suhteessa toisiinsa. Sisältöjen kanssa on kyse mielestäni aina tiivistämisestä, karsimisesta, suodattamisesta, valinnoista.

Lopputuloksena syntyy kiteytynyt, ytimekäs ajatus ja ymmärrys, joka siirtyy sujuvasti ihan mihin mittaan ja välineeseen tahansa. Vaikkapa sloganiksi, runoksi, artikkeliksi, kirjaksi, blogin teemaksi, animaatioksi, tapahtuman dramaturgiseksi juoneksi – ja itse asiassa koko tapahtuman kantavaksi voimaksi.

Ajatukset lentävät – ota niistä kiinni.

Sisällöntuotannosta kirjoitti
Reija Lång