Puheet: Ilona Tuotanto

Varmista ulkopuolisen puheenvuoron onnistuminen tapahtumassasi!

Usein tilaisuuksien järjestäjät haluavat tilaisuuteensa ohjelmanumeroksi yhden viihdyttävän, mutta silti asiapitoisen puheenvuoron. Puheenvuoron tarkoitus voi olla mahdollisimman suuren osallistujamäärän houkutteleminen tilaisuuteen tai sen tavoitteena on vain viihdyttää yleisöä ns. kevyemmän aiheen merkeissä.

Kyseessä on siis niin sanottu motivational speaker eli vapaasti suomennettuna inspiroiva puhuja.  Mikäli tarvitset tämänkaltaisen puheenvuoron tilaisuuteesi, lue tämä lista, niin tiedät, miten toimia.

Selvitä nämä aluksi:

Minkälainen on yleisösi?

Miehiä vai naisia, minkä ikäisiä, mitä he tekevät työkseen ja minkälaisia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita heillä kenties on.

Sisältö vs. julkisuusarvo

Julkisuuden henkilöt ovat useimmiten hyviä puhujia, mutta toisinaan he käyvät puhumassa joka tilaisuudessa saman tarinan, eivätkä pysty muokkaamaan sisältöä toiveesi mukaan. Julkisuuden henkilö voi kuitenkin toimia tilaisuutesi vetonaulana. Mieti, onko tilaisuuden onnistumisen kannalta tärkeämpää, että sisältö ja puhuja on hyvä ja ammattitaitoinen vai että puhuja on vetovoimainen henkilö?

Mieti budjettisi

Hyvät puhujat eivät ole halpoja. Mikäli haluat tunnetun nimen, täytyy olla valmis myös maksamaan siitä. Hyvä nyrkkisääntö on, että inspiroiva puhuja maksaa 1.500 eurosta ylöspäin. Mitä tunnetumpi ja kokeneempi, sen kalliimpi. Kuuleman mukaan Bill Clintonin hinta on 100.000 dollaria.

Mieti, minkälaisen ohjelmanumeron haluat

Inspiroiva puhuja voi olla hauska, innostava, hyvä tarinankertoja tai esittää huippuhyvää sisältöä. Ohjelmanumero voi olla myös ajatuksia herättävä koulutus vai valmennuksellinen luento, joka tarjoaa osallistujille oivalluksia.

 

Löydä sopiva puhuja:

Kartoita vaihtoehtoja

Ellet tiedä etukäteen, mitä haluat, pyydä ehdotuksia 2 – 4 eri vaihtoehdosta, jotka sopivat teemaasi ja tavoitteeseesi. Tarjouspyynnössä on hyvä mainita faktat (aika, paikka, toivottu kesto, yleisön profiili, budjetti) sekä kertoa tilaisuuden luonteesta ja muusta ohjelmasta. Kerro myös tavoitteesi ja odotuksesi. Voi olla hyvä kertoa myös, mitä et halua. Ja ilmoita mihin mennessä toivot vastausta.

Tarkista taustat

Onko puhuja ajan tasalla vai onko jutut pysyneet samana viimeiset 20 vuotta? Kirjoittaako hän lehtiin, ammattijulkaisuihin tai blogiin? Toimiiko asiantuntijana tai konsulttina alallaan? Räätälöikö puhuja puheenvuoronsa sisältöä yleisön mukaan? Kuinka paljon kokemusta puhujalla oikeasti on? Puhuja voi olla tunnettu, mutta se ei tee hänestä välttämättä hyvää puhujaa. On suositeltavaa tarkistaa puhujan referenssit ja suositukset, mikäli itselläsi ei ole mahdollisuutta kuulla häntä ennakkoon.

 

Valittuasi puhujan:

Anna puhujalle riittävästi tietoa tilaisuudesta

Kertaa puhujalle vielä toiveet ja odotukset, samoin se, minkälaiselle yleisölle hän tulee puhumaan, millainen tila on käytettävissä, onko saatavilla av-välineistöä, kuinka paljon puheenvuorolle on varattu aikaa, milloin odotat häntä paikalle, halutaanko loppuun varata aikaa kysymyksille jne.

Pyydä tarvitsemasi materiaali ajoissa puhujalta

Mikäli tarvitset markkinointia varten esittelyn puhujasta tai puheenvuoron sisällöstä, kuvan tai muuta materiaalia, pyydä se hyvissä ajoin. Kerro myös mitä ja minkälaista materiaali tarvitset.

Tilaisuudessa:

Vastaanotto

Huolehdi puhujan vastaanottamisesta. Ellet itse voi tehdä sitä, huolehdi, että joku muu tekee. Kertaa vielä pääkohdat ja varmista, että puhujalla on kaikki tarpeellinen.

Esittele puhuja

Kirjoita oma esittely tai kysy kuinka hän haluaa tulla esitellyksi. Älä liioittele tai aseta odotuksia liian korkealle.

Lopuksi nauti puheenvuorosta.

Nauti järjestämästäsi puheenvuorosta. Mikäli valmistelutyö on hoidettu hyvin, on puhuja ajan tasalla ja hoitaa puheenvuoronsa hyvin. Muista, että useimmiten itse olet salin kriittisin kuuntelija. Parhaimmillaan hän ylittää odotuksesi.

 

Blogin kirjoittaja on puhuja ja työhyvinvointivalmentaja Ulla Vilkman Ilona Tuotanto Oy:stä.

Ullan aiheet liittyvät työssä onnistumiseen.

Tilaa ilmainen opas työssä onnistumisen edistämiseen osoitteesta www.ilonatuotanto.fi.